Η υπερβολική ταχύτητα: ευθύνεται για το 1/3 του συνόλου των
ατυχημάτων ή δυστυχημάτων που σημειώνονται στους δρόμους, σύμφωνα με πρόσφατη
έρευνα του τομέα μεταφορών του ΟΟΣΑ, με αποτέλεσμα τα όρια ταχύτητας να συνδέονται
άμεσα με τη θνησιμότητα και τους σοβαρούς τραυματισμους από τροχαία.
Οδήγηση υπό την επήρεια αλκοόλ: Συνολικά 780διπλώματα από τα 900 που αφαιρέθηκαν πέρυσι, ανήκαν σε οδηγούς που είχαν καταναλώσει υψηλές ποσότητες αλκοόλ. Οι επικίνδυνες τροχαίες παραβάσεις είναι οι μόνες που αναμένεται να παραμείνουν αμετάβλητες κατά τον νέο Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας, στον οποίο προβλέπονται ριζικές αλλαγές του ώστε να γίνουν τα πρόστιμα πιο δίκαια. Η οδήγηση υπό την επήρεια μέθης αποτελεί βασική αιτία πρόκλησης τροχαίων ατυχημάτων και η εντατικοποίηση των ελέγχων κυρίαρχο στοίχημα της Τροχαίας
Απερίσκεπτη οδήγηση: Αυτό που προκαλεί μεγαλύτερη εντύπωση όμως, είναι ότι η μεγαλύτερη αιτία των οδικών ατυχημάτων δεν είναι ούτε η οδήγηση υπό την επήρεια αλκοόλ, ούτε η παραβίαση κόκκινου σηματοδότη, ούτε οι αυτοσχέδιοι αγώνες ταχύτητας. Η απόσπαση προσοχής φαίνεται πως είναι ο νούμερο ένα λόγος ατυχημάτων στην Ευρώπη και στην Αμερική. Αυτή οφείλεται συνήθως στην ομιλία στο κινητό τηλέφωνο, στο κάπνισμα, στην αποστολή γραπτών μηνυμάτων, στην κατανάλωση φαγητού ή καφέ, στη δυνατή μουσική, στην έντονη συζήτηση με συνεπιβάτες, στην αλληλεπίδραση με παιδιά εντός του οχήματος όπως και στη συνήθεια των γυναικών να μακιγιάρονται κατά τη διάρκεια της οδήγηση.
Πέρασμα άγριων ή και οικόσιτων ζώων: Ενώ οι οδηγοί είναι υποχρεωμένοι να γνωρίζουν τον Κ.Ο.Κ., τα ζώα δεν βρίσκονται στην πλεονεκτική θέση να εκπαιδευτούν σε κάποια σχολή οδηγών! Συνήθως διασχίζουν το δρόμο τρέχοντας με αποτέλεσμα να σε ξαφνιάσουν και να σε προκαλέσουν στο να εμπλακείς σε ατύχημα. Προσοχή λοιπόν στις αντίστοιχες πινακίδες ειδικά όταν διασχίζεις μια αγροτική – δασώδη περιοχή.Χρησιμοποίησε τα φώτα πορείας για να βλέπεις όσο το δυνατόν πιο μακριά κατά τη διάρκεια της νύχτας.
Παράνομες κόντρες: Επηρεασμένοι πολλές φορές από τις κινηματογραφικές ταινίες, όπως το Fast& TheFurious, πολλοί οδηγοί προσπαθούν να μιμηθούν τους κασκαντέρ της ταινίας προσπαθώντας να πραγματοποιήσουν τις ίδιες τακτικές. Προκαλούνται από τις κόντρες και σχεδιάζουν αντίστοιχες σε δημόσιους δρόμους. Οι κόντρες είναι μια παράνομη κουλτούρα που αν δημιουργηθεί ατύχημα ενδέχεται να είναι θανατηφόρο. Με κινητήρες v-tec, τούρμπο και φιάλες νίτρου τα αυτοκίνητα έχουν τη δυνατότητα να κινούνται με πραγματικά γρήγορους ρυθμούς και πολλές φορές μη ελεγχόμενους. Αν και είναι η τελευταία (25η) παράγραφος, άρα με τις χαμηλότερες στατιστικές, σκέψου τί μπορεί να συμβεί αν χαθεί ο έλεγχος του οχήματος…
Ομίχλη: Η ομίχλη δεν είναι πολύ συχνό καιρικό φαινόμενο κι αυτό είναι κύριο συστατικό για τα χαμηλά στατιστικά τροχαίων ατυχημάτων σ’ αυτή τη κατηγορία. Η οδήγηση είναι μια δεξιότητα κατά την οποία απαιτείται καλή ορατότητα. Η ομίχλη όμως την καταστεί πολύ δύσκολη που δε σου επιτρέπει να βλέπεις πιο μακριά από το πεδίο ως το προπορευόμενο όχημα. Χρησιμοποίησε λοιπόν τα φώτα διασταυρώσεως (μεσαία) και τα φώτα ομίχλης εμπρός και πίσω. Μείωσε αρκετά ταχύτητα ώστε να νιώθεις περισσότερο ασφαλής και ακολούθησε τις άσπρες οριζόντιες γραμμές κατά μήκος του δρόμου για να μη ξεφύγεις από τα όριά του ή βγεις στο αντίθετο ρεύμα κυκλοφορίας.
Πάγος: Μια από τις πιο ύπουλες φυσικές καταστάσεις είναι ο πάγος που δημιουργείται σε ανήλια συνήθως σημεία κατά τη διάρκεια του χειμώνα. Ρίξε μια ματιά στο θερμόμετρο του αυτοκινήτου για να γνωρίζεις την εξωτερική θερμοκρασία κι αν παρατηρήσεις ότι πέφτει κάτω από τους 3 βαθμούς μείωσε ταχύτητα και δώσε μεγαλύτερη προσοχή στον έλεγχο του τιμονιού, φρένο και γκάζι. Ο μαύρος πάγος παραμονεύει…
Βροχή: Όταν ο καιρικές συνθήκες επιδεινώνονται η οδήγησηγίνεται δυσκολότερη. Πολλά τροχαία ατυχήματα συμβαίνουν συχνά λόγω υδρολίσθησης. Για να αποφύγεις το ατύχημα δώσε περισσότερη προσοχή όταν βρέχει.
Χιόνι: Το χιόνι είναι ένα επικίνδυνο μίγμα από νερό και πάγο που συναντάται σε χειμερινές περιόδους. Η χιονόπτωση όπως και ο πάγος, δεν είναι ένα συχνόφαινόμενο στην Ελλάδα. Παρ’ όλα αυτά στις ορεινές περιοχές οι οδηγοί θα πρέπει να είναι πολύ προσεκτικοί και εφοδιασμένοι με τον κατάλληλο εξοπλισμό. (χειμερινά λάστιχα, αλυσίδες, γάντια, εργαλεία, ρεζερβουάρ γεμάτο βενζίνη)
Εξοργισμός – νευρικότητα στο δρόμο: Ο καθένας μπορεί να οργιστεί από κάποιον άλλο χρήστη της οδού και μάλιστα μερικοί οδηγοί επιτρέπουν στο θυμό τους να υπερβεί τα όριά τους. Σ’ αυτή την περίπτωση βγαίνουν απερίσκεπτα για προσπέραση, επιταχύνουν δυνατά, μπαίνουν μπροστά του και φρενάρουν απότομα. Έχουν καταγραφεί πολλές τέτοιες περιπτώσεις που καταλήγουν σε συγκρουσεις.
Λακκούβες:Όλοι οι οδηγοί στην Ελλάδα γνωρίζουν καλά τους κινδύνους που εγκυμονούν από τις λακκούβες στους δρόμους. Οι οδηγοί διατρέχουν τον κίνδυνο να χάσουν τον έλεγχο του οχήματός τους είτε πέφτοντας μέσα σε μια απ’ αυτές είτε προσπαθώντας να τις αποφύγουν. Βλέποντας λοιπόν στο βάθος του δρόμου μπορείς πολύ εύκολα να τις αποφύγεις έγκαιρα και χωρίς απότομες κινήσεις.
Σκάσιμο ελαστικού: Σε πολλές εθνικές οδούς θα δεις στην άκρη του δρόμου σκασμένα ελαστικά. Το σκάσιμο ελαστικού μπορεί να επιφέρει απώλεια ελέγχου του οχήματος. Αν αισθανθείς σκάσιμο ελαστικού προσπάθησε να κρατήσεις δυνατά και σταθερά το τιμόνι και να μειώσεις σταδιακά ταχύτητα χωρίς δυνατό φρενάρισμα αλλά με προοδευτικό κατέβασμα σχέσεως ταχύτητας.
Ατέλειες κατά την κατασκευή οχημάτων: Κανένα προϊόν δε κατασκευάστηκε ποτέ τέλειο. Το ίδιο ισχύει και στα αυτοκίνητα. Αυτά αποτελούνται από χιλιάδες μηχανικά μέρη που είναι λογικό κάτι από αυτά να μην έχει κατασκευαστεί τέλεια. Δεν είναι λίγες οι φορές που οι αυτοκινητοβιομηχανίες ανακαλούν πολλά μοντέλα τους για έλεγχο και αντικατάσταση αυτών των μερών. Μέχρι να έρθει αυτή η πρόσκληση στα χέρια μας.
Οδηγοί ηλικίας 18-24: Οι νέοι σε ηλικία οδηγοί είναι πιο επιρρεπείς στα τροχαία ατυχήματα, αλλά με σωστή εκπαίδευση και προσεκτική οδήγηση οι πιθανότητες εμπλοκής σε ατύχημα μειώνονται κατά πολύ. Στατιστικές δείχνουν ότι οι ηλικίες 18 έως 24 έχουν μεγαλύτερα ποσοστά εμπλοκής σε ατυχήματα διότι οι νέοι είναι απερίσκεπτοι και προσπαθούν να επιδεικνύονται προκαλώντας με τις ‘’οδηγικές τους ικανότητες’’.Η ελλειψη γνώσης και εφαρμογής αυτής, εμπειρίας, προσοχής και προνοητικότητας προκαλούν τα παραπάνω γεγονότα.
Παραβίαση ερυθρού σηματοδότη: Η παραβίαση του ερυθρού σηματοδότη ενδέχεται να προκαλέσει τροχαίο ατύχημα.Όταν περνάς ένα κόκκινο φανάρι, διατρέχεις τον κίνδυνο σοβαρού ατυχήματος.Για να αποφύγεις ένα πιθανό ατύχημα πρόβλεψε και έλεγξε τη διασταύρωση έστω κι αν περνάς με πράσινο!
Διαφημιστικά πλαίσια: Απαγορεύεται η τοποθέτηση διαφημιστικών πλαισίων στο οδόστρωμα των οδών, τις διαχωριστικές νησίδες, στις νησίδες ασφαλείας και στο οδόστρωμα των οδών παρόδιας εξυπηρέτησης, στην ελεύθερη ζώνη όδευσης πεζών, στον οδηγό τυφλών και στα κεκλιμένα επίπεδα (ράμπες και σκάφες),ακόμα κι όταν αυτά δεν έχουν διαμορφωθεί. Παρ’όλα αυτά ακόμη γίνονται ατυχήματα λόγω αυτών.
Οδήγηση υπό την επήρεια αλκοόλ: Συνολικά 780διπλώματα από τα 900 που αφαιρέθηκαν πέρυσι, ανήκαν σε οδηγούς που είχαν καταναλώσει υψηλές ποσότητες αλκοόλ. Οι επικίνδυνες τροχαίες παραβάσεις είναι οι μόνες που αναμένεται να παραμείνουν αμετάβλητες κατά τον νέο Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας, στον οποίο προβλέπονται ριζικές αλλαγές του ώστε να γίνουν τα πρόστιμα πιο δίκαια. Η οδήγηση υπό την επήρεια μέθης αποτελεί βασική αιτία πρόκλησης τροχαίων ατυχημάτων και η εντατικοποίηση των ελέγχων κυρίαρχο στοίχημα της Τροχαίας
Απερίσκεπτη οδήγηση: Αυτό που προκαλεί μεγαλύτερη εντύπωση όμως, είναι ότι η μεγαλύτερη αιτία των οδικών ατυχημάτων δεν είναι ούτε η οδήγηση υπό την επήρεια αλκοόλ, ούτε η παραβίαση κόκκινου σηματοδότη, ούτε οι αυτοσχέδιοι αγώνες ταχύτητας. Η απόσπαση προσοχής φαίνεται πως είναι ο νούμερο ένα λόγος ατυχημάτων στην Ευρώπη και στην Αμερική. Αυτή οφείλεται συνήθως στην ομιλία στο κινητό τηλέφωνο, στο κάπνισμα, στην αποστολή γραπτών μηνυμάτων, στην κατανάλωση φαγητού ή καφέ, στη δυνατή μουσική, στην έντονη συζήτηση με συνεπιβάτες, στην αλληλεπίδραση με παιδιά εντός του οχήματος όπως και στη συνήθεια των γυναικών να μακιγιάρονται κατά τη διάρκεια της οδήγηση.
Νυχτερινή οδήγηση :Το 40% όλων των σοβαρών τροχαίων σημειώνεται τις νυχτερινές
ώρες. Ο ρόλος του ανθρώπινου ματιού δεν πρέπει να υποτιμηθεί. Μια οφθαλμική δυσλειτουργία
από 0,25 έως 0,50 που υποβοηθείται από γυαλιά επιβαρύνεται σημαντικά στη
διάρκεια της νύχτας.
Οδηγώντας υπό την επήρεια ναρκωτικών ουσιών: Πολλά από τα ατυχήματα και τους θανάτους στους
ευρωπαϊκούς δρόμους προκαλούνται από
οδηγούς των οποίων η ικανότητα οδήγησης έχει επηρεαστεί από κάποια ψυχοδραστική ουσία .Το αλκοόλ και μόνο εκτιμάται ότι ευθύνεται για
έως και 10.000 θανάτους ετησίως σε
τροχαία ατυχήματα στην Ευρωπαϊκή Ένωση, για το ένα τέταρτο δηλαδή του συνόλου των θανάτων
στους δρόμους. Δεν είναι διαθέσιμα
συγκρίσιμα στοιχεία σχετικά με τα
τροχαία ατυχήματα που συνδέονται με
παράνομες ναρκωτικές ουσίες και
ψυχοδραστικά φάρμακα, παρότι την τελευταία δεκαετία δίνεται στο θέμα αυτό ολοένα
και μεγαλύτερη προσοχή. Σύμφωνα με
μελέτες σχετικά με τις επιδράσεις των
ψυχοδραστικών ουσιών στην ικανότητα
οδήγησης, τόσο οι παράνομες ναρκωτικές ουσίες όσο και τα θεραπευτικά φάρμακα
μπορούν να επηρεάσουν την ικανότητα
οδήγησης, όμως η επίδραση και η έκτασή
τους μπορούν να ποικίλλουν σημαντικά από
ουσία σε ουσία.
Πέρασμα άγριων ή και οικόσιτων ζώων: Ενώ οι οδηγοί είναι υποχρεωμένοι να γνωρίζουν τον Κ.Ο.Κ., τα ζώα δεν βρίσκονται στην πλεονεκτική θέση να εκπαιδευτούν σε κάποια σχολή οδηγών! Συνήθως διασχίζουν το δρόμο τρέχοντας με αποτέλεσμα να σε ξαφνιάσουν και να σε προκαλέσουν στο να εμπλακείς σε ατύχημα. Προσοχή λοιπόν στις αντίστοιχες πινακίδες ειδικά όταν διασχίζεις μια αγροτική – δασώδη περιοχή.Χρησιμοποίησε τα φώτα πορείας για να βλέπεις όσο το δυνατόν πιο μακριά κατά τη διάρκεια της νύχτας.
Παράνομες κόντρες: Επηρεασμένοι πολλές φορές από τις κινηματογραφικές ταινίες, όπως το Fast& TheFurious, πολλοί οδηγοί προσπαθούν να μιμηθούν τους κασκαντέρ της ταινίας προσπαθώντας να πραγματοποιήσουν τις ίδιες τακτικές. Προκαλούνται από τις κόντρες και σχεδιάζουν αντίστοιχες σε δημόσιους δρόμους. Οι κόντρες είναι μια παράνομη κουλτούρα που αν δημιουργηθεί ατύχημα ενδέχεται να είναι θανατηφόρο. Με κινητήρες v-tec, τούρμπο και φιάλες νίτρου τα αυτοκίνητα έχουν τη δυνατότητα να κινούνται με πραγματικά γρήγορους ρυθμούς και πολλές φορές μη ελεγχόμενους. Αν και είναι η τελευταία (25η) παράγραφος, άρα με τις χαμηλότερες στατιστικές, σκέψου τί μπορεί να συμβεί αν χαθεί ο έλεγχος του οχήματος…
Ομίχλη: Η ομίχλη δεν είναι πολύ συχνό καιρικό φαινόμενο κι αυτό είναι κύριο συστατικό για τα χαμηλά στατιστικά τροχαίων ατυχημάτων σ’ αυτή τη κατηγορία. Η οδήγηση είναι μια δεξιότητα κατά την οποία απαιτείται καλή ορατότητα. Η ομίχλη όμως την καταστεί πολύ δύσκολη που δε σου επιτρέπει να βλέπεις πιο μακριά από το πεδίο ως το προπορευόμενο όχημα. Χρησιμοποίησε λοιπόν τα φώτα διασταυρώσεως (μεσαία) και τα φώτα ομίχλης εμπρός και πίσω. Μείωσε αρκετά ταχύτητα ώστε να νιώθεις περισσότερο ασφαλής και ακολούθησε τις άσπρες οριζόντιες γραμμές κατά μήκος του δρόμου για να μη ξεφύγεις από τα όριά του ή βγεις στο αντίθετο ρεύμα κυκλοφορίας.
Πάγος: Μια από τις πιο ύπουλες φυσικές καταστάσεις είναι ο πάγος που δημιουργείται σε ανήλια συνήθως σημεία κατά τη διάρκεια του χειμώνα. Ρίξε μια ματιά στο θερμόμετρο του αυτοκινήτου για να γνωρίζεις την εξωτερική θερμοκρασία κι αν παρατηρήσεις ότι πέφτει κάτω από τους 3 βαθμούς μείωσε ταχύτητα και δώσε μεγαλύτερη προσοχή στον έλεγχο του τιμονιού, φρένο και γκάζι. Ο μαύρος πάγος παραμονεύει…
Βροχή: Όταν ο καιρικές συνθήκες επιδεινώνονται η οδήγησηγίνεται δυσκολότερη. Πολλά τροχαία ατυχήματα συμβαίνουν συχνά λόγω υδρολίσθησης. Για να αποφύγεις το ατύχημα δώσε περισσότερη προσοχή όταν βρέχει.
Χιόνι: Το χιόνι είναι ένα επικίνδυνο μίγμα από νερό και πάγο που συναντάται σε χειμερινές περιόδους. Η χιονόπτωση όπως και ο πάγος, δεν είναι ένα συχνόφαινόμενο στην Ελλάδα. Παρ’ όλα αυτά στις ορεινές περιοχές οι οδηγοί θα πρέπει να είναι πολύ προσεκτικοί και εφοδιασμένοι με τον κατάλληλο εξοπλισμό. (χειμερινά λάστιχα, αλυσίδες, γάντια, εργαλεία, ρεζερβουάρ γεμάτο βενζίνη)
Εξοργισμός – νευρικότητα στο δρόμο: Ο καθένας μπορεί να οργιστεί από κάποιον άλλο χρήστη της οδού και μάλιστα μερικοί οδηγοί επιτρέπουν στο θυμό τους να υπερβεί τα όριά τους. Σ’ αυτή την περίπτωση βγαίνουν απερίσκεπτα για προσπέραση, επιταχύνουν δυνατά, μπαίνουν μπροστά του και φρενάρουν απότομα. Έχουν καταγραφεί πολλές τέτοιες περιπτώσεις που καταλήγουν σε συγκρουσεις.
Λακκούβες:Όλοι οι οδηγοί στην Ελλάδα γνωρίζουν καλά τους κινδύνους που εγκυμονούν από τις λακκούβες στους δρόμους. Οι οδηγοί διατρέχουν τον κίνδυνο να χάσουν τον έλεγχο του οχήματός τους είτε πέφτοντας μέσα σε μια απ’ αυτές είτε προσπαθώντας να τις αποφύγουν. Βλέποντας λοιπόν στο βάθος του δρόμου μπορείς πολύ εύκολα να τις αποφύγεις έγκαιρα και χωρίς απότομες κινήσεις.
Σκάσιμο ελαστικού: Σε πολλές εθνικές οδούς θα δεις στην άκρη του δρόμου σκασμένα ελαστικά. Το σκάσιμο ελαστικού μπορεί να επιφέρει απώλεια ελέγχου του οχήματος. Αν αισθανθείς σκάσιμο ελαστικού προσπάθησε να κρατήσεις δυνατά και σταθερά το τιμόνι και να μειώσεις σταδιακά ταχύτητα χωρίς δυνατό φρενάρισμα αλλά με προοδευτικό κατέβασμα σχέσεως ταχύτητας.
Ατέλειες κατά την κατασκευή οχημάτων: Κανένα προϊόν δε κατασκευάστηκε ποτέ τέλειο. Το ίδιο ισχύει και στα αυτοκίνητα. Αυτά αποτελούνται από χιλιάδες μηχανικά μέρη που είναι λογικό κάτι από αυτά να μην έχει κατασκευαστεί τέλεια. Δεν είναι λίγες οι φορές που οι αυτοκινητοβιομηχανίες ανακαλούν πολλά μοντέλα τους για έλεγχο και αντικατάσταση αυτών των μερών. Μέχρι να έρθει αυτή η πρόσκληση στα χέρια μας.
Οδηγοί ηλικίας 18-24: Οι νέοι σε ηλικία οδηγοί είναι πιο επιρρεπείς στα τροχαία ατυχήματα, αλλά με σωστή εκπαίδευση και προσεκτική οδήγηση οι πιθανότητες εμπλοκής σε ατύχημα μειώνονται κατά πολύ. Στατιστικές δείχνουν ότι οι ηλικίες 18 έως 24 έχουν μεγαλύτερα ποσοστά εμπλοκής σε ατυχήματα διότι οι νέοι είναι απερίσκεπτοι και προσπαθούν να επιδεικνύονται προκαλώντας με τις ‘’οδηγικές τους ικανότητες’’.Η ελλειψη γνώσης και εφαρμογής αυτής, εμπειρίας, προσοχής και προνοητικότητας προκαλούν τα παραπάνω γεγονότα.
Παραβίαση ερυθρού σηματοδότη: Η παραβίαση του ερυθρού σηματοδότη ενδέχεται να προκαλέσει τροχαίο ατύχημα.Όταν περνάς ένα κόκκινο φανάρι, διατρέχεις τον κίνδυνο σοβαρού ατυχήματος.Για να αποφύγεις ένα πιθανό ατύχημα πρόβλεψε και έλεγξε τη διασταύρωση έστω κι αν περνάς με πράσινο!
Διαφημιστικά πλαίσια: Απαγορεύεται η τοποθέτηση διαφημιστικών πλαισίων στο οδόστρωμα των οδών, τις διαχωριστικές νησίδες, στις νησίδες ασφαλείας και στο οδόστρωμα των οδών παρόδιας εξυπηρέτησης, στην ελεύθερη ζώνη όδευσης πεζών, στον οδηγό τυφλών και στα κεκλιμένα επίπεδα (ράμπες και σκάφες),ακόμα κι όταν αυτά δεν έχουν διαμορφωθεί. Παρ’όλα αυτά ακόμη γίνονται ατυχήματα λόγω αυτών.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου