ΑΤΥΧΗΜΑΤΑ ΜΕ ΠΟΔΗΛΑΤΑ
Τα τελευταία χρόνια η
οδήγηση ποδηλάτου έχει αυξηθεί µεταξύ των κατοίκων του αναπτυγµένου κόσµου. Λόγω της συνεχιζόµενης αύξησης της
τιµής του πετρελαίου πολλοί εγκαταλείπουν τα αυτοκίνητά τους και στρέφονται προς
εναλλακτικά µέσα µεταφοράς, όπως το ποδήλατο, για τις καθηµερινές τους
µετακινήσεις .
Η οδήγηση ποδηλάτου
αποτελεί µια καλή µορφή άσκησης αλλά και µία οικονοµικότερη λύση σε σχέση µε τη χρήση άλλου µηχανικού
εξοπλισµού εκγύµνασης. Πέρα όµως από τα οφέλη που µπορεί να αποκοµίσει
κανείς από αυτόν τον τρόπο άσκησης, υπάρχουν και πολλοί κίνδυνοι τους οποίους
ο ποδηλάτης πρέπει να γνωρίζει.
Για να απολαύσουµε λοιπόν τα τεράστια οφέλη που προκύπτουν
από την οδήγηση ποδηλάτου, όχι µόνο για την ατοµική υγεία, αλλά και το
περιβάλλον, πρέπει να είµαστε προσεκτικοί ώστε να αποφεύγουµε τραυµατισµούς.
Πόσο επικίνδυνη είναι η οδήγηση ποδηλάτου;
Η κατανόηση του τρόπου µε τον οποίο συµβαίνουν τα ατυχήµατα
µε ποδήλατα µας βοηθάει και να τα αποφύγουµε. Οι περισσότεροι άνθρωποι
τείνουν να πιστεύουν ότι η ποδηλασία είναι επικίνδυνη παρόλο που τα δεδοµένα δείχνουν
ακριβώς το αντίθετο. Αν αναλογιστούµε ότι οι ποδηλάτες ταξιδεύουν
περισσότερα χιλιόµετρα από ότι µε οποιοδήποτε άλλο µέσο, τα ατυχήµατα µε ποδήλατο
είναι πολύ λιγότερα.
Η εύθραυστη όµως εµφάνιση του ποδηλάτου συγκριτικά µε τα
περισσότερα µέσα µεταφοράς δίνει την εντύπωση ότι η οδήγηση ποδηλάτου είναι
ιδιαίτερα επικίνδυνη.
Παρόλο που η ποδηλασία είναι ασφαλής, είναι φρόνιµο να
λαµβάνονται επιπλέον µέτρα για ακόµη µεγαλύτερη ασφάλεια..
Παρακάτω παρατίθενται κάποια σενάρια που αφορούν την οδήγηση
αυτοκινήτου και ποδηλάτου στις πόλεις , τις αιτίες ατυχηµάτων καθώς και
κάποιες συµβουλές και προφυλάξεις που πρέπει να λαµβάνονται για την αποφυγή
ατυχηµάτων µεταξύ ποδηλάτων και αυτοκινήτων.
1. Επικίνδυνη συµπεριφορά από οδηγούς
αυτοκινήτων
Ενώ οποιαδήποτε αµέλεια του οδηγού αυτοκινήτου, µπορεί να
προκαλέσει ατύχηµα µεταξύ ποδηλάτου και αυτοκινήτου, υπάρχουν
συγκεκριµένεςπράξεις αµέλειας οι οποίες θέτουν σε ιδιαίτερο κίνδυνο τους
ποδηλάτες:
• Επικίνδυνη στροφή: Όταν ένα ποδήλατο βρίσκεται σε µια διασταύρωση, οι οδηγοί συχνά προσπαθούν µε ανυποµονησία να στρίψουν µπροστά από αυτό. Σε αριστερή στροφή αυτό µπορεί να
ανακόψει την πορεία του ποδηλάτη και να προκαλέσει
τραυµατισµό.
Όταν πρόκειται για δεξιά στροφή ο ποδηλάτης µπορεί να
χτυπήσει πάνω στο όχηµα ή από την πλευρά του οχήµατος που στρίβει.
∆ώστε στον ποδηλάτη το χρόνο να στρίψει πριν επιχειρήσετε µια
στροφή.
• Επικίνδυνη προσπέραση: Μερικές φορές ένας οδηγός δε δίνει
στο ποδηλάτη αρκετό χρόνο ενώ περνάει και το εκτοπίζει εκτός
δρόµου.
• Αδιαφορία για τους ποδηλατοδρόµους: Όταν υπάρχει
ποδηλατοδρόµος κατά µήκος του δρόµου οι οδηγοί πρέπει να λαµβάνουν υπόψη
την παρουσία του. Όταν οι οδηγοί δε σέβονται την ύπαρξη του, ο
δρόµος και οι διασταυρώσεις γίνονται επικίνδυνα σηµεία.
• Ανοιχτές πόρτες αυτοκινήτου: Μερικές φορές µετά το
παρκάρισµα ένας οδηγός µπορεί να ανοίξει τη πόρτα από τη πλευρά ενός διερχόµενου ποδηλάτου. Προσοχή στην παρουσία ποδηλάτου πριν
το
άνοιγµα της πόρτας του αυτοκινήτου.
• Υπερεκτίµηση της ικανότητας φρεναρίσµατος των ποδηλάτων:
Ενώ τα φρένα των ποδηλάτων έχουν βελτιωθεί τα τελευταία χρόνια,
εντούτοις δεν είναι τόσο αποτελεσµατικά όσο τα φρένα των αυτοκινήτων.
Μην υποθέτετε ποτέ ότι ένα ποδήλατο µπορεί να σταµατήσει άµεσα.
• Μη σωστή εκτίµηση της ταχύτητας του ποδηλάτου: Οι οδηγοί
δε συνηθίζουν να εκτιµούν σωστά την ταχύτητα του ποδηλάτου και υποτιµούν τη ικανότητα να τους προλάβει ή να τους
προσπεράσει. Μερικές φορές ένας οδηγός µπορεί να στρίψει ή να ανοίξει την
πόρτα του αυτοκινήτου χωρίς να λάβει υπόψη την ταχύτητα του
ποδηλάτου που περνάει και να προκαλέσει ατύχηµα.
2.Επικίνδυνη συµπεριφορά από
ποδηλάτες
Μερικές φορές οι ποδηλάτες ισχυρίζονται ότι οι κανόνες του
δρόµου ισχύουν µόνο για τα αυτοκίνητα και δεν πρέπει να αφορούν τα ποδήλατα, και
συµπεριφέρονται Κάτι τέτοιο όµως δεν ισχύει. Οι κανόνες του δρόµου ισχύουν
για όλους.
• Αγνοώντας τη φωτεινή σηµατοδότηση: Χρειάζεται προσπάθεια
από τον ποδηλάτη ώστε να σταµατήσει σε κόκκινο φανάρι όταν η
διασταύρωση είναι εµφανώς άδεια, και για αυτό κάποιοι ποδηλάτες αγνοούν τα
σήµατα του στοπ και τον κόκκινο σηµατοδότη.
• Περνώντας µια σειρά από σταµατηµένα αυτοκίνητα: Αν
πλησιάζετε σε µια πολυσύχναστη διασταύρωση µε µια σειρά από αυτοκίνητα να παρατάσσονται µπροστά από το φανάρι, , µπορεί να είναι πολύ
δελεαστικό να προσπεράσετε τα αυτοκίνητα από δεξιά. Αυτό µπορεί να
δηµιουργήσει
σηµαντικό κίνδυνο ατυχήµατος καθώς ο ποδηλάτης πλησιάζει στη διασταύρωση, γιατί το µπροστινό αυτοκίνητο µπορεί να κάνει
µια απροσδόκητη δεξιά στροφή καθώς ο ποδηλάτης προσπαθεί να
περάσει από δίπλα. Είναι σηµαντικό για τους ποδηλάτες να προσέχουν τα
σήµατα που δείχνουν στροφή και να ελέγχουν αν είναι ασφαλές να
προσπαθήσουν να προσπεράσουν ένα αυτοκίνητο από δεξιά.
• Οδηγώντας µε υψηλή ταχύτητα: Μπορεί να είναι συναρπαστικό
να πλησιάζει κανείς τη µέγιστη ταχύτητα, και µερικές φορές είναι
αναζωογονητικό για το ποδήλατο όταν ο δρόµος είναι ευθύς, αλλά οι ποδηλάτες πρέπει
να προσπαθούν πάντα να διατηρούν τον επαρκή έλεγχο των
ποδηλάτων τους ώστε να είναι ικανοί να σταµατήσουν σε περίπτωση έκτακτης
ανάγκης. Σε καµία περίπτωση η ταχύτητα δεν πρέπει να είναι υπερβολική
για τον αριθµό των διασταυρώσεων του δρόµου ή την κατάσταση του δρόµου.
Επιπλέον, µπορεί να υπάρξουν καθ’ οδόν κίνδυνοι οποίοι να σας κάνουν
να χάσετε τον έλεγχο του ποδηλάτου σας, όπως κακοτεχνίες σε εσχάρες
υπονόµων, κακοτεχνίες του δρόµου, µπάζα και άλλα εµπόδια. Να θυµάστε
πάντα ότι τα όρια ταχύτητας ισχύουν και για τα ποδήλατα!
• Μη σωστή συντήρηση του ποδηλάτου: Σιγουρευτείτε ότι τα
τακάκια είναι καθαρά και όχι φθαρµένα. Σιγουρευτείτε ότι οι τροχοί είναι
καλά ασφαλισµένοι. Ελέγξτε την αλυσίδα και το µηχανισµό αλλαγής
ταχυτήτων και σιγουρευτείτε ότι η αλυσίδα δεν θα βγει ενώ είστε σε
κίνηση. Ο τακτικός έλεγχος του ποδηλάτου είναι απαραίτητος προκειµένου να
εξασφαλίσουµε την µέγιστη ασφάλεια.
3. Φτωχός σχεδιασµός των ποδηλατοδρόµων
Ο φτωχός σχεδιασµός των ποδηλατοδρόµων ή η σχεδίαση των
πεζοδροµίων ως <<ποδηλατοδρόµων>> είναι ένας παράγοντας
πρόκλησης ατυχηµάτων µεταξύ αυτοκινήτων και ποδηλάτων ( ή µεταξύ ποδηλάτων και πεζών)
και για αυτό και οι ποδηλάτες και οι οδηγοί πρέπει να προσέχουν ιδιαίτερα.
4. Παιδιά και ποδήλατα
Συχνά τα παιδιά χρησιµοποιούν «πειραγµένα» ή κατεστραµµένα
ποδήλατα και επίσης δεν πειθαρχούν προς τον Κ.Ο.Κ ( οδηγούν µε µεγάλη
ταχύτητα ή µε το ένα χέρι, , δεν φοράνε κράνος, πάνε στο αντίθετο ρεύµα, δεν
έχουν επαρκή φωτισµό) µε αποτέλεσµα να αυξάνουν τον κίνδυνο πρόκλησης ατυχήµατος. Για
αυτό είναι φρόνιµο οι οδηγοί οχηµάτων όταν βλέπουν µικρούς ποδηλάτες να
είναι ιδιαίτερα προσεκτικοί.
5. Χρήση κράνους
Η σηµαντική πλειοψηφία των µόνιµων βλαβών που συµβαίνουν
µετά από ατυχήµατα µε ποδήλατο, αφορούν τραυµατισµούς στο κεφάλι. Η χρήση
κράνους για ποδήλατα µειώνει σηµαντικά τον κίνδυνο τραυµατισµού στο κεφάλι από
ατυχήµατα µε ποδήλατο. Τα µοντέρνα κράνη είναι πιο ελαφριά και
αεριζόµενα. Πέραν τούτου η τιµή τους είναι χαµηλή, ενώ η συµβολή τους στην αποφυγή
σοβαρών τραυµατισµών στο κεφάλι, είναι σηµαντική.
Πέντε
χρήσιµες συµβουλές για να αποφύγετε τα ατυχήµατα
• Μείνετε µακριά από το πεζοδρόµιο: οι ποδηλατικές λωρίδες χρησιµοποιούνται από οδηγούς και ποδηλάτες. Όταν δεν
υπάρχουν όµως ποδηλατικές λωρίδες, ο νόµιµος και ασφαλέστερος τρόπος να
οδηγήσετε το ποδήλατό σας είναι εντός του δρόµου. Τα πεζοδρόµια είναι
γεµάτα πεζούς και κάνουν την ύπαρξη ενός ποδηλάτη σχεδόν ανύπαρκτη για τους
οδηγούς στο δρόµο. Πολλά ατυχήµατα µπορούν να συµβούν µε αυτόν τον
τρόπο. Μείνετε στο δρόµο γιατί έτσι µπορούν να σας δουν από το αντίθετο
ρεύµα.
• Προστατεύστε το κεφάλι σας! Έρευνες δείχνουν ότι η χρήση
κράνους µειώνει τους τραυµατισµούς στο κεφάλι σε ποσοστό 85%. Το κράνος
µπορεί να σώσει τη ζωή σας!
• Μην πηγαίνετε κόντρα στο αντίθετο ρεύµα. Η οδήγηση στο
αντίθετο ρεύµα µπορεί να είναι πιο βολική από την κίνηση προς στο ρεύµα,
αλλά είναι πολύ πιο επικίνδυνη. Οδηγώντας προς το ρεύµα σηµαίνει ότι τα
αυτοκίνητα θα έρχονται σε σας από πίσω κι αυτό τους δίνει χρόνο να
αντιδράσουν όταν παραστεί ανάγκη.
• Να είστε καλά φωτισµένοι : Αν δεν έχετε µπροστινά και πίσω
φώτα, µην οδηγείτε τη νύχτα, ή φροντίστε να αγοράσετε άµεσα. Χωρίς
φώτα είναι σαν να επιζητάτε να σας συµβεί κάποιο ατύχηµα.
• Η αργή οδήγηση είναι ασφαλής οδήγηση µε δύο τρόπους. Πρώτα
από όλα, είναι πολύ πιο εύκολο να αποφύγετε τις λακκούβες, ή άλλα
εµπόδια στοδρόµο όταν οδηγείτε αργά, γιατί σας δίνει το χρόνο να
αντιδράσετε όταν το δείτε. Η αργή οδήγηση επίσης δίνει στους άλλους οδηγούς
περισσότερο χρόνο να σας δουν πριν µπείτε σε διασταύρωση , ή οπουδήποτε αλλού
όπου µπορεί να συµβεί κάποιο ατύχηµα.
Άλλες
οδηγίες για την ασφάλειά σας…
- Βεβαιωθείτε ότι η σέλα βρίσκετε στο σωστό ύψος και καλά στερεωµένη.
- Να χρησιµοποιείτε την κόρνα όπου και όταν χρειάζεται
- ∆εν πρέπει να έχετε συνεπιβάτη γιατί έτσι κινδυνεύετε να χάσετε την ισορροπία σας.
- ∆εν πρέπει να οδηγείτε µε µεγάλες ταχύτητες γιατί κινδυνεύετε να εµπλακείτε σε ατύχηµα.
- Να οδηγείτε δεξιά για ασφάλεια και να παίρνετε τις στροφές µε χαµηλή ταχύτητα.
- Να σέβεστε τα δικαιώµατα των πεζών, ιδιαίτερα όταν οδηγείτε στο πεζοδρόµιο.
- Να δίνετε προτεραιότητα στους πεζούς.
- Να συµµορφώνεστε µε τους φωτεινούς σηµατοδότες
- Να έχετε φωτεινή σήµανση και πίσω και µπροστά στο ποδήλατό σας.
- Να ελέγχετε συχνά την κατάσταση του ποδηλάτου σας
- Να φοράτε κράνος.
- Να µη µιλάτε στο κινητό.
- Να µην ακούτε µουσική µε ακουστικά.
Αποτελεί κοινή διαπίστωση ότι πολύ οδηγοί βλέπουν την
παρουσία ποδηλάτων στους δρόµους ως ενόχληση. Ένας ποδηλάτης είναι εξαιρετικά ευπαθής
σε τραυµατισµούς όταν χτυπηθεί από αυτοκίνητο. Είναι σηµαντικό για τα
αυτοκίνητα και τα ποδήλατα να σέβονται την παρουσία ο ένας του άλλου στο δρόµο και να
ακολουθήσουν τους κανόνες του δρόµου ώστε να αποφεύγονται τα ατυχήµατα.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου